De 10e editie van de JDRF One Walk: een meerjarige samenwerking met Kentaa

11-06-2021 | 11:48

Op 19 juni 2021 vindt de 10e editie van de JDRF One Walk plaats. Dan komen actievoerders, vrijwilligers, mensen met type 1 diabetes, vrienden en familie bij elkaar. Dit jaar vindt het evenement online via een livestream plaats. JDRF Nederland hoopt 150.000 euro op te halen. Dit gebeurt onder andere via het Kentaa actieplatform van JDRF. Met Ronnie van der Linden, Fondsenwerver Digitale Kanalen, staan we stil bij deze 10e editie van de JDRF One Walk en blikken we terug op onze langdurige samenwerking.

 

De groei van een platform en een hechte samenwerking

JDRF Nederland was één van de allereerste organisaties die aan de slag ging met het Kentaa-platform voor online fondsenwerving. Inmiddels organiseert JDRF de 10e editie van hun JRDF One Walk, Dat we nog steeds met elkaar werken en een hechte band hebben opgebouwd, doet ons deugd.

“Wat JDRF in die 10 jaar het meest waardeert aan de samenwerking met Kentaa is de flexibiliteit van de organisatie. Niet alleen het contact tussen JDRF en Kentaa, maar ook en de bereidheid om platforminhoudelijk zaken aan te passen op basis van onze wensen,” vertelt Ronnie. “We zijn zeer positief over de proactieve houding van Kentaa, rondom het continue blijven ontwikkelen van nieuwe features en dit ook duidelijk communiceren. Tot slot vinden we het sparren op zowel technisch als strategisch niveau erg fijn. Dat maakt het een echte samenwerking.“

Het Kentaa-platform is natuurlijk flink veranderd in de jaren dat JDRF er mee werkt: “Niet alleen is het platform oog- en gebruiksvriendelijker geworden, maar de functionaliteiten zijn behoorlijk uitgebreid. Van het plaatsen van nieuwsstukken en blogs, tot de connecties met social media en het integreren van nieuwe betaalmogelijkheden (denk aan Tikkie).”

 

10 edities verder… de lessons learned

De JDRF One Walk is al 10 edities lang succesvol. JDRF ziet een groeiende bereidheid van de achterban om online geld in te zamelen. Die trend was er al, maar is dankzij Corona versneld doorgezet. Dat is een mooie ontwikkeling. JDRF heeft veel kunnen leren op gebied van communicatie en (online) fondsenwerving.

Bijvoorbeeld het belang van een goede Case for Support: “Bij het organiseren van een jaarlijks terugkerend evenement zoals de JDRF One Walk is het natuurlijk van belang dat het voor geïnteresseerden duidelijk is wáárom het event plaatsvindt; je Case for Support.” 

De Case for Support geeft mensen de reden om überhaupt (eenmalig of meermalig) mee te doen. Maar de kunst van het succesvol herhalen van het event zit ‘m volgens Ronnie in het creëren van een goed programma dat past bij de doelgroep. Vernieuwing is daarbij belangrijk (soms het wisselen van locatie), maar ook het behoud van de elementen waar de doelgroep waarde aan hecht.

Daarnaast is communicatie een bepalende factor in online fondsenwerving. “We moeten niet alleen zenden; persoonlijk contact levert ontzettend veel op. Wanneer iemand een actie start werkt het ontzettend stimulerend om even een persoonlijk te bellen met succeswensen. Het geeft jou daarbij als organisatie meteen een beter beeld van de persoon én je bouwt een hechtere band. Dat kan op lange termijn veel waard zijn.”

Nog zo’n ontzettend waardevol goed: vrijwilligers. JDRF betrekt hen zoveel mogelijk bij alle facetten van het evenement. Van het begeleiden van actievoerders bij de fondsenwerving tot de invulling van het programma.

Daarnaast wil JDRF graag nog meer gebruik gaan maken van de data uit het Kentaa platform, om actievoerders én donateurs nog meer centraal te kunnen stellen.

 

10 jaar jdrf walk

De 10e editie van de JDRF One Walk

Op 19 juni 2021 komen actievoerders, vrijwilligers, mensen met type 1 diabetes, vrienden en familie (normaal fysiek) bij elkaar. In verband met Corona zal dat dit jaar online plaatsvinden d.m.v. een livestream. Na een gevarieerd dagprogramma waarin JDRF o.a. een Q&A houdt met wetenschappers en actievoerders aan het woord laten over hun actie, maakt JDRF Nederland het totaalbedrag bekend wat alle actievoerders & (bedrijfs)sponsors in de periode voorafgaand én op de dag zelf op hebben gehaald voor onderzoek naar type 1 diabetes.

Vlak vóór de bekendmaking van het totaalbedrag vindt ‘de walk’ plaats, een groepswandeling van 2-3 kilometer met alle aanwezige deelnemers. Deze walk staat daarmee symbool voor de stappen die met z’n allen nemen voor een wereld zónder type 1.

Wil jij bijdragen aan het streefbedrag van € 150.000? Doneer dan via het actieplatform.

 

Over JDRF

JDRF (Juvenile Diabetes Research Foundation) is een organisatie met een missie: type 1 diabetes de wereld uit helpen. Van type één naar type géén! JDRF is in 1970 in de Verenigde Staten opgericht door ouders van kinderen met type 1 diabetes (T1D). De organisatie is inmiddels uitgegroeid tot dé leidende charitatieve organisatie op het gebied van T1D.

Onderzoek

Tot nu toe heeft JDRF zo'n twee miljard euro aan T1D-onderzoek gefinancierd in zo’n 27 landen. Hiermee heeft de organisatie bijgedragen aan nagenoeg alle wetenschappelijke vooruitgang op het gebied van deze ziekte.

JDRF Nederland

Sinds eind 2010 bestaat JDRF ook in Nederland. Tot op heden heeft JDRF in Nederland voor ruim 25 miljoen euro aan baanbrekend onderzoek gefinancierd. JDRF is de enige organisatie in de wereld met een daadkrachtig en realistisch plan voor nieuwe behandelmethoden die het leven van mensen met T1D structureel verbeteren en uiteindelijk voor een wereld zonder type 1 diabetes.