Wat kunnen we leren van deelnemers aan een fondsenwervend evenement?

20-06-2022 | 08:49

Dit voorjaar deed onze eigen Hiske Gude mee aan een fondsenwervend evenement van één van onze klanten: Walk for Homs*. Behalve dat ze daar een prachtprestatie behaalde, greep ze ook de kans aan om eens van andere deelnemers te horen. Hoe is dat nou, meedoen aan zo’n event, en hoe pak je de fondsenwerving aan?  

De beweegredenen om mee te doen aan een event of om zelf een actie op te zetten, zijn voor iedereen verschillend. Toch kwamen uit de verhalen van Hans Snel en Joke Koelewijn, zij namen deel aan de Walk for Homs én andere events, ook overeenkomsten naar voren.

 

Persoonlijk motief zorgt voor het meeste succes
Zoek een concreet doel/event dat bij je past. Een verhaal, thema, gebeurtenis waardoor je geraakt bent, geïnspireerd wordt of waarvoor iemand jou heeft ge-enthousiasmeert. Zorg bovendien dat de activiteit past bij jouw interesses. Dat komt ten goede aan jouw beleving en inzet. Dan spreek je vervolgens ook andere mensen gemotiveerder en warmer aan. Je hoeft je overigens niet altijd voor de zelfde organisatie in te zetten.

 

Joke Koelewijn: “Ik merk dat ik initiatieven om te lopen steeds meer ga omarmen. Het is toch prachtig dat je door simpel een voet voor de andere te zetten ergens te komen en goed te doen voor een ander.”

 

Hans Snel: “Anne Claire van der Lugt vertelde mij het verhaal van haar oom, Pater Frans. Ze vertelde daar zo enthousiast over, over zijn activiteiten, wat er nog nodig is, dat heeft mij wel overgehaald. Daarnaast ben ik een fervent wandelaar.”

 

Lokaal en concreet doel

Een moderne vorm van goed doen, is een lokaal en concreet doel steunen - tegenwoordig vaak ook vanuit een duurzame gedachte. Nabijheid en direct zichtbaar resultaat spreekt mensen aan. Zo plantte Hans, ter ere van zijn verjaardag en bedrijfsjubileum, samen met familie en vrienden 65 walnootbomen op een boerderij in Lunteren.

“Een waardevolle en onvergetelijke dag, waarop we samen 65 bomen hebben geplant. Dat was een heel bijzondere ervaring, een beleving van samen goed doen. Via bemiddeling van Happy Planet Professional kwam ik terecht bij een boerin die graag walnootbomen op haar erf wilde. De bomen zorgen voor een natuurlijke omgeving voor haar kippen, het restafval van de noten eten de kippen op en natuurlijk kan ze in the end ook opbrengsten uit de verkoop halen. Afgelopen jaar ben ik terug geweest om te kijken hoe de bomen erbij stonden, daarover heb ik natuurlijk ook verslag uitgebracht naar iedereen. Dat wordt gewaardeerd.”

 

Bewustwording en solidariteit

Met het organiseren van een sponsoractie of deelnemen aan een evenement is niet alleen geld ophalen belangrijk. Het brengt ook bewustwording. Zowel voor de deelnemer zelf als voor mensen die je ‘onderweg’ tegenkomt en/of vraagt om een donatie. Door te vertellen wat je doet en waarom, en deelnemers tijdens en na het evenement op de hoogte te houden, kun je mensen bewust maken van een bepaalde situatie. Dat alleen is al waardevol. Je kunt daarna altijd nog een concrete donatievraag stellen. Soms is dit niet eens nodig, want als mensen geïnspireerd zijn door jouw verhaal en motieven, volgt de donatie vaak al vanzelf.

Door je in te zetten voor een gezamenlijk doel, creëer je bovendien een gevoel van solidariteit, van samen goed doen.

Hans: Je treft tijdens zo’n evenement bijzondere mensen, iedereen met een eigen verhaal. Door je eigen gedachten even aan de kant te zetten en echt te luisteren, hoor je hele bewogen verhalen. Leer je open te staan voor elkaar. Dat vind ik mooi: als je de moed hebt om ontberingen aan te gaan, ontvang je de mooiste verrassingen.”

 

Joke: “Door verhalen te delen en te luisteren, je in te leven in de situatie van mensen, wat ze hebben meegemaakt, er voor elkaar te zijn. Dat is voor mij heel waardevol. Bewustwording is voor mij misschien wel belangrijker dan geld.

 

Hoe zit het met de fondsenwerving?

Voor het goede doel is de fondsenwerving natuurlijk ook heel belangrijk. Dat draagt immers bij aan het bereiken van belangrijke doelstellingen. Maar hoe vraag als deelnemer je familie, bekenden en ook minder bekenden om een bijdrage aan jouw sponsoractie? Het stellen van de giftvraag is voor veel mensen een stap. Je wil niet dat mensen zich verplicht voelen om bij te dragen en je wil ze ook niet overvragen. Door jouw motieven, jouw reden om deel te nemen helder en open op te tekenen, kun je mensen bewegen om jou te steunen. En dit hoeft dus niet altijd met een geldelijke bijdrage te zijn.

Tips voor fondsenwerving bij een evenement – ook van Joke en Hans:

 

  • Stort als eerste zelf geld in het potje (op jouw persoonlijke pagina) en vraag daarna pas om bijdragen van anderen.
    • Draag bij aan de fondsenwerving met bijvoorbeeld een eigen statiegeldactie of het verkopen van spullen die je niet meer gebruikt.
  • Mail familie en vrienden met tekst en uitleg over het evenement waaraan je mee doet en vraag of ze een bijdrage willen leveren, in welke vorm dan ook. Het delen van jouw geldinzamelactie kan ook helpen!
    • Vraag niet te vaak en steeds aan dezelfde mensen. Je kunt wel altijd vertellen wat je gaat doen. Donaties kunnen ook zonder concrete vraag binnenkomen.
  • Vraag voor je verjaardag of de viering van een persoonlijk dan wel bedrijfsjubileum een bijdrage voor een concreet goed doel van jouw keuze in plaats van cadeaus.
  • Het aanschrijven van groepen werkt goed. Via WhatsApp (groepen) en social media, binnen verenigingen, de kerk of beweging waarbij je bent aangesloten of betrek je collega’s op werk.
  • Post op social media om ook indirecte contacten te bereiken en de directe cirkel op de hoogte te houden. Bijvoorbeeld over jouw training voor het event en natuurlijk ook terwijl je meedoet.
  • Koppel aan het einde van het evenement terug (persoonlijk – via mail en online): wat heeft het opgeleverd, wat betekent dat, een woord van dank.

 

Joke: “Via LinkedIn ontving ik een donatie van iemand die ik 47 jaar niet had gezien, we kenden elkaar van de middelbare school. Ik heb direct gemaild na zijn bijdrage en we hebben samen koffie gedronken. Dat zijn mooie momenten.” 

 

 

*Van 5 tot en met 10 april vond de Walk for Homs plaats. Een pelgrimstocht van 155 kilometer van Amsterdam naar Den-Bosch in nagedachtenis van pater Frans van der Lugt, die acht jaar geleden, op 7 april 2014, in zijn kloostertuin in Homs om het leven is gebracht. Door te wandelen halen de deelnemers geld op om zijn werk in het land waar hij 40 jaar woonde, voort te zetten: projecten om Syriërs te helpen bij de wederopbouw van hun door oorlog geteisterde land.