Maak je fondsenwervingsplatform aantrekkelijk voor je achterban

02-04-2020 | 10:07

Je kent het wel, je wil graag een drankje doen maar hebt geen zin om in een lege kroeg te zitten. Ook donateurs, actiestarters en deelnemers van een fondsenwervend evenement op jouw platform kunnen het lege kroeg effect ervaren. Als er nog (bijna) geen deelnemers actiepagina's hebben aangemaakt of als er nog geen donaties zijn, zijn potentiële starters en donateurs minder geneigd om mee te doen. In dit artikel leggen we uit hoe je dit effect kan voorkomen.

 

Stap 1: Benader eerst een kleine groep: je “fans”

Benader eerst de groep mensen die fanatiek achter jou staan. Zoals:

  • Je eigen familie en vrienden;
  • Vrijwilligers;
  • Mensen die meerdere keren hebben gedoneerd aan vorige campagnes;
  • Mensen die eerder voor jouw organisatie deel hebben genomen aan een evenement of in actie zijn gekomen.

Deze groep mensen kun je persoonlijk aanspreken, face-to-face of via e-mail. Deze persoonlijke benadering kan een extra stimulans zijn.

Tip: Ben je pas net begonnen als stichting/vereniging en heb je nog geen grote achterban? Jij en jouw collega’s kunnen ook deelnemen. Doe alvast een donatie of start met een aantal collega’s een actie. Zo laat je zien hoe betrokken jouw organisatie is en geef je de organisatie gelijk een gezicht.

Stap 2: benader de rest van jouw doelgroep

Op het moment dat je een aantal deelnemers/donateurs hebt kun je beginnen met de rest van jouw doelgroep te benaderen. Deel deze waar mogelijk op in specifieke groepen. Maak je campagne bekend op social media, via jullie nieuwsbrief en op je officiële website. Zorg voor een duidelijke link of button op jullie site zodat mensen jouw campagne kunnen vinden. Daarvoor kun je ook de widget van het Kentaa platform gebruiken.

Stap 3: Help de deelnemers op weg

Je hebt als organisatie niet veel invloed op de donateurs maar wel op de deelnemers die een actie zijn gestart. En vaak hebben zij wat hulp nodig bij het opstarten.

  • Zorg dat jouw platform voor online fondsenwerving een veel gestelde vragen en instructies betreffende het starten van een actie. Daarmee bespaar je jezelf tijd omdat je niet iedereen persoonlijk hoeft te helpen.
  • Maak op je platform een contactpagina aan. Daarmee weten je deelnemers je te bereiken mochten ze er echt niet meer uitkomen.
  • Geef verschillende voorbeelden van acties om je potentiële actiestarters te inspireren en hen over de drempel heen te helpen.

 Zo wordt je site goed gevuld en ervaren nieuwe bezoekers niet meer het lege kroegeffect.